Keciciran menguasai elemen seni bahasa dalam kalangan murid bukan penutur natif di Daerah Jempol
List of Authors
  • Kannan Anamalai , Wan Muna Ruzanna Wan Mohammad

Keyword
  • Penerapan elemen seni bahasa merupakan antara transformasi yang telah dilaksanakan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) melalui Kurikulum Standard Sekolah Rendah Bahasa Melayu sebagai langkah yang strategik untuk memupuk sikap mengagungkan keindahan

Abstract
  • Penerapan elemen seni bahasa merupakan antara transformasi yang telah dilaksanakan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) melalui Kurikulum Standard Sekolah Rendah Bahasa Melayu sebagai langkah yang strategik untuk memupuk sikap mengagungkan keindahan bahasa klasik yang puitis dalam karya bahasa. Murid bukan penutur natif yang mempelajari bahasa Melayu sebagai bahasa kedua menghadapi kesukaran dalam menguasai elemen seni bahasa kerana pengaruh bahasa ibunda, kemampuan kognitif yang lemah, penguasaan literasi bahasa yang kurang optimum, persiapan kendiri yang kurang efisien dan elemen seni bahasa tidak ditaksir dalam Pentaksiran Bilik Darjah (PBD). Lantaran, wujudnya isu keciciran menguasai elemen seni bahasa dalam kalangan murid bukan penutur natif. Rentetan daripada itu, kajian ini meneroka kesediaan murid dalam menerima pembelajaran seni bahasa untuk meninjau tahap keciciran dalam menguasai elemen seni bahasa. Kajian kualitatif berbentuk kes ini melibatkan seorang murid tahun 5 yang fasih berbahasa Melayu yang telah ditemu bual dari salah sebuah Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil (SJKT) di Daerah Jempol bagi memperoleh data tentang kesediaan murid. Data transkripsi dianalisis secara deskriptif dengan memperoleh empat tema utama iaitu pengetahuan, keterampilan, persiapan kendiri dan kecenderungan yang menunjangi konstruk kesediaan murid. Hasil dapatan menonjolkan bahawa kesediaan murid dalam menerima pembelajaran elemen seni bahasa berada pada tahap yang rendah maka, tahap keciciran menguasai elemen seni bahasa sangat tinggi terutamanya dalam pembelajaran elemen seni bahasa di sekolah rendah. Hasil dapatan memberi impak kepada pihak-pihak berkepentingan seperti guru yang mengajar murid bukan penutur natif, pihak pentadbir SJKT, KPM dan lain-lain pihak untuk mengorak langkah pembaharuan yang mantap dari segi kaedah pengajaran, penyediaan bahan dan pelaksanaan aktiviti yang merangsang minat murid agar dapat melonjakkan penguasaan elemen seni bahasa. Kajian ini juga berpotensi untuk digeneralisasikan kepada kelompok yang besar sekiranya peserta kajian ditambah dan reka bentuk dimodifikasikan kepada kajian kuantitatif.

Reference
  • 1. Abdul Rasid Jamian. 2011. Permasalahan Kemahiran Membaca Dan Menulis Bahasa Melayu Murid-Murid Sekolah Rendah di Luar Bandar. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu, 1(1): 1 – 12

    2. Abdul Rasid Jamian. 2023. Penggunaan Bahan Komponen Sastera Dalam Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu. Rumpun Jurnal Persuratan Melayu, 11(1): 89 - 99

    3. Aida Qamariah Isyak, Salinah Ja’afar & Ahmad Ramizu Abdullah. 2018. Pantun kanak-kanak dari perspektif semiotik Riffaterre. Jurnal Antaratarabangsa Dunia Melayu, 11(1): 88 -109

    4. John B. Carroll. 1963. A model of school learning. Teachers College Record, 64(8): 723 - 733

    5. John B. Carroll. 1989. The Carroll Model: A 25-Year Retrospective and Prospective View. Educational Researcher, 18(1): 26 – 31

    6. Kementerian Pendidikan Malaysia. 2010. Surat Pekeliling Ikhtlsas Bilangan 11 Tahun 2010: Pelaksanaan Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) Tahap Satu Mulai 2011. Putrajaya: Bahagian Pembangunan Kurikulum

    7. Kementerian Pendidikan Malaysia. 2013. Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013 - 2025. Putrajaya: Bahagian Pembangunan Kurikulum

    8. Kementerian Pendidikan Malaysia. 2015. Dokumen Standard Kurikulum dan Pentaksiran Bahasa Melayu Sekolah Jenis Kebangsaan Tahun 1 - Tahun 6. Putrajaya: Bahagian Pembangunan Kurikulum

    9. Martuti, Farida Nugrahani & Mukti Widayati. 2022. Penerapan Pendekatan Saintifik dengan Media Video dalam Peningkatan Keterampilan Menulis Pantun. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 4(5): 7157 – 7165

    10. Mashor Awang Long, Asmiaty Amat & Mazni Mustapha. 2018. Lontaran Vokal dalam Deklamasi Puisi. International Journal of Language, Literacy and Translation, 6(1): 99 -111

    11. Mohd Rosli Saludin. 2013. Puisi Melayu Tradisional. Jurnal Peradaban Melayu, 8: 1–13

    12. Muh. Fajaruddin Atsnan & Rahmita Yuliana Gazali. 2013. Penerapan pendekatan saintifik dalam pembelajaran matematika SMP kelas VII materi bilangan (pecahan). Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika dengan tema” Penguatan Peran Matematika dan Pendidikan Matematika untuk Indonesia yang Lebih Baik"

    13. Muhammad Haji Salleh. 2023. Pantun Melayu: Penelitian terhadap keindahan dan keunikannya dalam masyarakat. Malay Literature, 36(1): 47 – 64

    14. Nazri Muslim, Zaharah Hassan & Abdul Latif Samian. 2011. Bahasa Melayu dalam Perlembagaan Persekutuan: Kedudukan Dan Peranannya Dalam Konteks Komunikasi Perpaduan. SARI: Jurnal Alam dan Tamadun Melayu, 29(1): 103-120

    15. Nik Hazimah Nik Mat, ‎Hayatul Safrah Salleh & Yusnita Yusof. 2021. Panduan penyelidikan ilmiah. Sintok : UUM Press

    16. Nora’ Azian Nahar. 2020. Penguasaan kemahiran membaca dan menulis bahasa Melayu dalam kalangan murid bukan penutur natif di Sekolah Jenis Kebangsaan (SJK). Issues in Language Studies, 9(1), 107 - 123.

    17. Norlela Ahmad & Shamsudin Othman. 2020. Penggunaan Kaedah Didik Hibur dalam Pengajaran Kemahiran Membaca Guru Bahasa Melayu Sekolah Rendah. International Journal of Education and Training (InjET), 6(2): 1 – 11

    18. Nuradibah Asbullah & Hazlina Abdul Halim. 2016. Motivasi Pelajar Mobiliti Dalam Pembelajaran Bahasa Perancis. Jurnal Kesidang, 1(1), 86 - 101.

    19. Nurul Jamilah Rosly & Nor Zainiyah Zarita Mokhtar. 2021. Mendepani Cabaran Literasi Pembelajaran Bahasa Melayu dalam Kalangan Murid Orang Asli Jakun Lenga, Johor: Satu Tinjauan Awal. Asian Journal of Civilization Studies. (AJOCS), 3(3): 83 – 102

    20. Owing Ji Seng, Azhar Md. Sabil & Shamsudin Othman. 2018. Tahap Pengetahuan dan Sikap Guru Terhadap Pendekatan Didik Hibur dalam Pengajaran Bahasa Melayu. International Journal of Education and Training (InjET) 4(2): 1 – 9

    21. Pung Kodi Villasamy & Wan Muna Ruzanna Wan Mohammad. 2023. Tahap Kefahaman, Kemahiran dan Sikap Guru Bahasa Melayu dalam Pelaksanaan Pentaksiran Bilik Darjah (PBD) di Sekolah Rendah. Jurnal Dunia Pendidikan, 5(1): 544 – 559

    22. Puspita Septim Wulandari, Thrustho Raharjo, Dewanto Harjunowibowo. 2015. Upaya Meningkatkan Kemampuan Kognitif dan Minat Belajar Siswa Menggunakan Modul Berbasis Scientific Approach Kelas VII C SMP Negeri 4 Surakarta. PROSIDING: Seminar Nasional Fisika dan Pendidikan Fisika, 6(2)

    23. Rashidah Haji, Mohd Saedah Siraj & Zaharah Hussi. 2018. Penilaian Penggunaan Modul Pengajaran Pantun Melayu Tingkatan 2 Berasaskan Maksud Al-Quran Mengenai Keindahan Flora, Fauna dan Langit. Jurnal Kepimpinan Pendidikan, 5(4) : 42 – 56

    24. Ros Anita Kartini Mohamed & Abdul Halim Ali. 2022. Implications of Enrichment and Poetry Learning on the Cognitive Development of Primary School Students. Jurnal Pendidikan Bitara UPSI, 15(1): 12 - 18.

    25. Shamsudin Othman & Abdul Rasid Jamian. 2013. Pelaksanaan Elemen Sastera dalam Pengajaran dan Pembelajaran Seni Bahasa Kurikulum Standard Sekolah Rendah. Jurnal Bahasa, 13(2): 292 – 312

    26. Tan Jia Yuh & Husaina Banu Kenayathulla. 2020. Pentaksiran Bilik Darjah Dan Prestasi Murid Sekolah Jenis Kebangsaan Cina di Hulu Langat, Selangor. Jurnal Kepimpinan Pendidikan, 1(7): 70 – 90

    27. Teoh Wei Hao & Ma Min. 2020. Tahap penguasaan murid dan guru dalam pembelajaran dan pemudahcaraan (PdPc) dalam puisi klasik bahasa Cina sekolah menengah [The mastery level of students and teachers in learning and teaching in classical Chinese poetry for secondary school]. Muallim Journal of Social Sciences and Humanities, 4(3): 115 – 125