1. Abd Hamid, M. F. (2000). Hubungan antara tingkah laku kepimpinan pengetua dengan kepuasan kerja guru-guru di sekolah menengah Gred A di daerah Kubang Pasu, Kedah.Tesis Sarjana, Universiti Utara Malaysia.
2. Azhar, M. (2009). Panduan Meningkatkan kecerdasan emosi. Batu Caves.PTS Professional Publishing Sdn.Bhd.
3. Bibi, J. (2012). Amalan kepimpinan instruksional dan sikap terhadap perubahan dalam kalangan pengetua sekolah menengah negeri Pahang. Tesis Dr.Fal: Universiti Kebangsaan Malaysia.
4. Cherniss,C.& Goleman, D.2001. The emotionally intelligence workplace. San Francisco: Jossey-Bass.
5. Easton, C.J. 2004. The relationship between emotional intelligence and counseling self- efficacy. Disertation Abstracts International Section A: Humanities & School Sciences 65 (7-A)
6. Ghani, A., Aziz, A. & Rashid A. 2012. EQ menjana kecerdasan emosi: 21 aktiviti merangsang kecerdasan emosi. Batu Caves: PTS Professional Publishing Sdn.Bhd.
7. Goleman, D. 1998. Working with emotional intelligence. New York: Bantam Books Goleman, D., Boyatzis R. & Mckee, A. 2002. The New Leaders. Transforming The Art Of Leadership Into The Science Of Results.Britain: Little Brown.
8. Goleman. 1996. Emotional Intelligence: Why it can matter more than IQ . London: Bloomsbury Publishing Henry, S. 2011. EQ And Leadership In Asia. Singapore: John Wiley & Sons
9. Jamaliah & Norashimah. 2010. Pengurusan dan Kepimpinan Pendidikan: Teori, Polisi dan Perlaksanaan. Serdang: Universiti Putra Malaysia.
10. Jazmi bin Md Isa. 2009. Gaya kepemimpinan pengetua dan kepuasan kerja guru: kajian perbandingan antara SMKA dengan SMK. Ijazah Sarjana Sains Pengurusan Perniagaan. Universiti Utara Malaysia.
11. Llin, A. K. 1998. Masalah-masalah yang dirasakan oleh kaunselor dalam mengelola layanan bimbingan dan kaunseling di sekolah menengah. Jenjang Strata Satu Pendidikan Jurusan Psikologi pendidikan dan bimbingan. Fakulti Pendidikan: Institut Keguruan dan Ilmu Pendidikan Bandung
12. Lokman. 2007. Orientasi kepimpinan pengetua dan perkaitannya dengan komitmen guru: kajian di sekolah-sekolah menengah di Johor. Tesis Dr. Fal: Universiti Kebangsaan Malaysia
13. Maimunah. 2005. Kepimpinan situasi di kalangan pengetua sekolah di Malaysia. Tesis Dr.Falsafah: Universiti kebangsaan Malaysia.
14. Martin, W.E. Easton, C., Wilson, S., Sullivan, S. & Takemoto, M.(2004). Relationship between emotional intelligence and counselor self-efficacy. Poster session presented at Annual Western Psychological Association 92nd Annual Convention, Irvine, CA.
15. Masrizal, A. 2013. Amalan kepimpinan strategik pengetua dan kelestarian kecemerlangan akademik sekolah berasrama penuh (SBP) di Malaysia. Tesis Dr. Fal: Universiti Kebangsaan Malaysia.
16. Mok, S. S. 2010. Kompetensi kecerdasan emosi. Selangor: Penerbitan Mulitmedia Sdn.Bhd Nordin, S. H. S. 2003. Tekanan kerja dikalangan guru kaunseling. Seminar kaunseling kebangsaan. Kementerian Pendidikan Malaysia
17. Nordin, S. H. S. 2003. Tekanan kerja dikalangan guru kaunseling. Seminar Kaunseling Kebangsaan. Kementerian Pendidikan Malaysia
18. Pardi, A., Shamsina & Kushairi, M. 2012. Asas kepimpinan & Perkembangan Profesional Guru. Kuala Lumpur: Freemind Horizons Sdn.Bhd
19. Rahman A. 2010. Kepemimpinan dan penyeliaan instruksional dari perspektif pendidikan. Selangor: Penerbitan Multimedia Sdn.Bhd
20. Rorlinda. 2009. Kecerdasan emosi, efikasi kendiri dan sumbangannya terhadap komitmen tugas guru kaunseling sekolah menengah. Tesis Dr. Fal. Fakulti Pendidikan. Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi
21. Salim, S. 1994 Tahap perlaksanaan perkhidmatan bimbingan dan kaunseling di sekolah- sekolah menengah di Malaysia. JURNAL PERKAMA 5: 1-40
22. Salim, S. 1994. Tahap perlaksanaan perkhidmatan bimbingan dan kaunseling di sekolah- sekolah menengah di Malaysia. Jurnal Perkama 5: 1-40
23. Salim, S. 2005. Halatuju penyelidikan kaunseling di Malaysia. Jurnal PERKAMA.11:1-14 Salim, S. 2005. Halatuju penyelidikan kaunseling di Malaysia. Jurnal PERKAMA.11:1-14 Syafrimen. 2004. Profil Kecerdasan Emosi guru-guru sekolah menengah zon tengah semenanjung Malaysia. Kertas projek penyelidikan sarjana. Fakulti pendidikan. Universiti Kebangsaan Malaysia
24. Syafrimen. 2004. Profil Kecerdasan Emosi guru-guru sekolah menengah zon tengah semenanjung Malaysia. Kertas projek penyelidikan sarjana. Fakulti pendidikan. Universiti Kebangsaan Malaysia
25. Syed Najmuddin & Noriah. 2004. Guru dan kepintaran emosi: Implikasi ke atas kebolehan guru menangani masalah sosial pelajar. Prosiding seminar kebangsaan ke -3 Psikologi dalam masyarakat. Bangi: Pusat Latihan KWSP (ESSET) 4-5 Oktober, 502-508.
26. Syed Najmuddin. 2005. Faktor kecerdasan emosi serta hubungan dengan nilai kerja dan prestasi kerja guru Maktab Rendah Sains MARA. Tesis Dr Fal. Fakulti Pendidikan. Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi
27. Tan, C. H. 2001. Kesan emotional intelligence ke atas kepuasan kerja dan komitmen kepada Organisasi: satu kajian kes di kilang elektronik Melaka. Tesis. UKM Bangi
28. Teuku Irwani. 2011. Kepimpinan Transformasi pengetua dan kepuasan kerja guru sekolah menengah di Kabupaten pidi, Aceh: Tesis Master: Universiti Kebangsaan Malaysia.
29. Wan Ashiba. 2003. Kecerdasan emosi di kalangan guru sekolah menengah berasrama penuh dan sekolah harian. Kertas projek sarjana. Universiti Kebangsaan Malaysia. Bangi
30. Zabarrod, D. 2009. Kecerdasan emosi. Kuantan: Universiti Malaysia Pahang
31. Zenger, J.H. & Folkman, J. 2004. The Handbook for Leaders. New York:Mc Graw Hill Caraka Putra Bhakti & Nindiya Eka Safitri. (2017). Peran Bimbingan Dan Konseling Untuk
32. Menghadapi Generasi Z Dalam Perspektif Bimbingan Dan Konseling Perkembangan. Jurnal Konseling GUSJIGANG, 3(1) 104-113
33. Faizura Rohaizad, Rusnani Abdul Kadir & Rahimah Ibrahim. (2014). Hubungan Antara Stigma Kendiri Terhadap Sikap untuk Mendapatkan Perkhidmatan Kaunseling. Jurnal Pendidikan BITARA UPSI. Vol.7, 106-113.
34. Ura Pin, Wan Raisuha Wan Ali, Azlina Osman, Salmah Mohd Salleh, Ihsan Ismail, Sheela Nair, et.al. (2017). Jurnal Penyelidikan Pendidikan. Unit pembangunan dan pembudayaan penyelidikan sektor penyelidikan dan penilaian, BPPDP.