Kesan penglibatan pelajar universiti dalam bidang keusahawanan dan persepsi pelajar ke atas bantuan universiti dalam menjalankan aktiviti keusahawanan di Universiti Utara Malaysia
List of Authors
Al-Najibah Abdul Rashid , Sharifah Sofiah Syed Ibrahim
Keyword
pelajar, perniagaan, universiti
Abstract
Kajian ini merupakan penyelidikan ke atas implikasi pelajar universiti yang menjalankan aktiviti keusahawanan di universiti tempat mereka belajar dan persepsi mereka ke atas bantuan yang diberikan oleh pihak universiti untuk menggiatkan kegiatan keusahawanan mereka. Pelajar yang dipilih ialah mereka yang mendaftar perniagaan mereka di Jabatan Hal Ehwal Pelajar dan Alumni Universiti Utara Malaysia. 180 responden merupakan populasi yang diambil sebagai sampel kajian. Kajian adalah bentuk kuantitatif dengan mengunakan ukuran frekuensi dan min. Hasil kajian antaranya menunjukkan antara sebab pelajar berminat menjalankan perniagaan berskala kecil adalah kerana kenaikan kos sara hidup di universiti. Terdapat juga faktor-faktor lain seperti dorongan keluarga, rakan dan pernah mengambil kursus keusahawanan. Kertas ini juga membincangkan persepsi pelajar peniaga ke atas bantuan yang diberikan oleh universiti untuk menggalakkan mereka meneruskan perniagaan dan menambah kemahiran mereka untuk berniaga. Di cadangkan agar kursus keusahawanan dan perniagaan dibuka juga untuk pelajar universiti yang bukan dari bidang pengurusan perniagaan dan keusahawanan. Ini merupakan salah satu kaedah universiti menyiapkan pilihan kerjaya kepada pelajar selepas mereka menyiapkan pengajian di universiti kelak.
Reference
1. Azmi Abdul Manaf, Nik Hairi Omar & Lee Kuan Yee. (2012). Faktor Kritikal Kejayaan Usahawan Dalam Perniagaan. e-BANGI: Jurnal Sains Sosial dan Kemanusiaan, 7(1), 35-45.
2. Abdul Aziz Yusof & Zakaria. (2001). Prinsip Keusahawanan: Satu Penilaian. Edisi Kedua. Pearson Prentice Hall.
3. Drucker, P. (1996). Your Leadership Is Unique. Good News: There Is No One Leadership Personality. Christianity Today International/Leadership Journal, 17, 54-55.
4. Gitomer, J. (2006). Little Red Book of Sales. New Jersey: Prentice Hall.
5. Jabatan Perangkaan Malaysia. (2009). Siaran khas Penyiasatan Tenaga Buruh (Usahawan di Malaysia), Siri 4 Bil. 1/2009.
6. Jabatan Perangkaan Malaysia. (2009). Siaran khas Penyiasatan Tenaga Buruh (Usahawan di Malaysia), Siri 4 Bil. 1/2009.
7. Kamus Dewan. (2005). Edisi ke-4. Kuala Lumpur : Publisher: Dewan Bahasa dan Pustaka,
8. Kementerian Pengajian Tinggi (2011). Laporan Pengesanan Graduan 2010. Seri Kembangan : University Press Sdn. Bhd.
9. Kuratko, D. F., & Hodgetts R. M. (2004). Entrepreneurship Theory, process, practice. Melbourne: Australia South-Western.
10. Lambing, P. A. & Kuehl, C. R. (2006). Entrepreneurship (4th Edition). New York : Pearson
11. Meredith, G. et.al, (1982). The Practice of Entrepreneurship. Geneva: ILO.
12. Norwatim Abdul Latif (2009). Tahap Keusahawanan Dalam Gerakan Koperasi Di Malaysia. Petaling Jaya: Majlis Koperasi Malaysia
13. Oneal, M. (1993). Just What Is An Entrepreneur?. Business Week, Special Enterprise Issue, hlm. 104-112.
14. Sabri Haji Hussin. (Jan 1995). Sifat Usahawan Bina Kejayaan. Usahawan Malaysia, hlm. 32.
15. Sarebah Warman et al. (2010). Penerapan kemahiran keusahawanan dalam kalangan pelajar di Politeknik. Fakulti Pendidikan Teknikal Universiti Tun Hussein Onn Malaysia.
16. Schermerhon et al. (1992). Managing Organizational Behavior. Toronto: Wiley.
17. Sinar harian. (8 September 2013). Siswazah universiti digalakkan terlibat dalam keusahawanan.
18. Sudin Harun. (1990). Ke arah menjadi usahawan berjaya. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka Kementerian Pendidikan Malaysia.
19. Ucapan Bajet 2006 oleh Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi selaku Menteri Kewangan, pada 30 September 2005 di Dewan Rakyat dalam Berita Harian pada 1 Oktober 2005.
20. Young, E. C. et al. (1993). Major Element In Entrepreneurial Development In Central Mexico, Journal Of Business Management, 31(4), 80-85.
21. Zafir Mohd Makhbul, & Fazilah Mohamad Hasun. (2003). Siri Pengurusan Menjadi Usahawan: Panduan Menubuhkan &Menguruskan Perusahaan Secara Profesional. Kuala Lumpur: PTS Publication & Distributors Sdn. Bhd.