Kepuasan kerja dan motivasi kendiri ketua guru bimbingan dan kaunseling sekolah Menengah
List of Authors
  • Tengku Elmi Azlina Tengku Muda

Keyword
  • Kepuasan Kerja, Motivasi Kendiri, Ketua Guru Bimbingan dan Kaunseling, Sekolah Menengah

Abstract
  • Kajian ini bertujuan untuk melihat tahap kepuasan kerja ketua guru bimbingan dan kaunseling sekolah menengah harian. Seramai 168 orang ketua guru bimbingan dan kaunseling yang berkhidmat di 168 buah sekolah menengah harian di Selangor telah dipilih sebagai sampel kajian. Data telah dikumpulkan menggunakan instrumen Jobs Descriptive Index (JDI) oleh Smith (1985) dan Iskandar (2008) yang telah diubahsuai dalam konteks guru bimbingan dan kaunseling bagi mengukur aspek kepuasan kerja. Data dianalisis menggunakan perisian SPSS Versi 20.0 dengan menggunakan statistik deskriptif seperti min dan peratusan. Tahap kepuasan kerja diukur berdasarkan enam komponen iaitu situasi pekerjaan sekarang, rakan sekerja, gaji, peluang kenaikan pangkat, penyeliaan dan pekerjaan sampingan. Analisis keseluruhan menunjukkan tahap kepuasan kerja ketua guru bimbingan dan kaunseling berada di tahap sederhana. Analisis berdasarkan komponen pula menunjukkan bahawa hanya komponen situasi pekerjaan sekarang dan rakan sekerja menunjukkan tahap yang tinggi, manakala komponen gaji, peluang kenaikan pangkat dan penyeliaan menunjukkan tahap yang sederhana. Komponen pekerjaan sampingan pula menunjukkan tahap yang sederhana. Akhir sekali hasil kajian juga menunjukkan motivasi kendiri menjadi penyumbang utama kepada kepuasan kerja ketua guru bimbingan dan kaunseling.

Reference
  • 1. Corey, G. (2005). Theory and practice of counseling & psychotherapy. Ed.Ke -7. Thompson: Brooks/Cole Publishing Company

    2. Dembo, M.H. & Gibson, S. 1985. Teacher’s of efficicacy: an important factor in school improvement. The elementary School Journal 86 (2): 173-184

    3. Goleman (1996). Emotional Intelligence: Why it can matter more than IQ . London: Bloomsbury Publishing.

    4. Iskandar (2008). Pengaruh Kecerdasan Emosi dan Kepuasan Kerja Ke Atas Komitmen Pekerjaan dan Komitmen Organisasi di Kalangan Pensyarah Pendidikan Tinggi Daerah jambi Indonesia. Tesis Dr. Fal. Fakulti Pendidikan: Universiti Kebangsaan Malaysia.

    5. Lokman, Mohamad Rahziz dan Boon (2012). Hubungan Kepuasan Kerja Dengan Motivasi Guru bimbingan dan Kaunseling Sekolah Menengah Kebangsaan Dalam Daerah Segamat Johor. Tesis Sarjana: Universiti Teknolgi Malaysia.

    6. Mohamad Ghazali Abd Rahman. 2005. Peranan Kaunselor Dalam Peningkatan Motivasi Guru. Prosiding 1 Persidangan Kaunseling Kebangsaan 2005. Hotel Merdeka Palace, Kuching Sarawak. 28-30 September.

    7. Rorlinda Yusof (2009). Kecerdasan Emosi, Efikasi Kendiri dan Sumbangannya Terhadap Komitmen Tugas Guru Bimbingan dan Kaunseling Sekolah Menengah. Tesis Doktor Falsafah: Universiti Kebangsaan Malaysia.

    8. Sapora Sipon . (2010). Stress Kerja Guru, Punca, Kesan dan Strategi Daya Tindak. Prosiding Seminar Profesion Perguruan

    9. Siti Halimah Syed Nordin (2003). Tekanan kerja dikalangan guru kaunseling. Seminar kaunseling kebangsaan. Kementerian Pendidikan Malaysia

    10. Siti Halimah Syed Nordin (2003). Tekanan kerja dikalangan guru kaunseling. Seminar kaunseling kebangsaan. Kementerian Pendidikan Malaysia

    11. Suradi Salim. (1994) Tahap perlaksanaan perkhidmatan bimbingan dan kaunseling di sekolah-sekolah menengah di Malaysia. JURNAL PERKAMA 5: 1-40

    12. Suradi Salim. (2005). Halatuju penyelidikan kaunseling di Malaysia. Jurnal PERKAMA.11:1-14

    13. Syed Sofian Syed Salim. (2010). Kesan Kecerdasan Emosi Ke atas Tekanan Kerja, Kepuasan, Penglibatan Bekerja Serta Niat Berhenti Kerja di Kalangan Guru. Tesis Dr. Fal. Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan: Universiti Kebangsaan Malaysia.

    14. Mohamed Sharif Mustaffa (2005). Pendekatan Temubual Sebagai Metod Kajian Kes. Suatu Persepsi Di Kalangan Pelajar Perempuan Cemerlang Terhadap Perkhidmatan Bimbingan Dan Kaunseling. Kerrtas kerja Peringkat Antarabangsa dibentangkan di 3rd International Qualitative Research Convention 2005 on 21-23 August 2005 at Hotel . Anjuran QRAM dan Fakulti Pendidikan Universiti Teknologi Malaysia, Skudai, Johor.